„Cnych ludzi pamięć z popiołów wydobyć i ku pożytkowi potomnych zachować”
Beczka
-

-
Przez ostatnie trzy lata, od 2018 roku, nasza aktywność na stronie Modelarni Ratuszowej oraz na FB była praktycznie minimalna. Powodem takiego stanu rzeczy było zaangażowanie się, niemalże bez reszty, w projekt pod roboczą nazwą "Beczka".
Głównym Założeniem projektowym było "Jedno Śmigło - Jeden Silnik". To wszystko opakowane przysłowiową beczką. Projekt realizowany był w zespole bardzo rozproszonym terytorialnie. Były to Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Polska. W zespole znaleźli się specjaliści od: silników spalinowych, układów hybrydowych i przenoszenia napędu, pilotowania modeli RC, awioniki, oprogramowania oraz praktycy wykorzystujący zawodowo dobrodziejstwa rożnego rodzaju autopilotów.
-

-
W pracach projektowych korzystaliśmy z oprogramowania CAD kilku firm. Jednym z nich był SolidWorks, którego licencję edukacyjną otrzymaliśmy od polskiego dystrybutora tego oprogramowania, firmy SolidExpert z Krakowa. W tym miejscu wielkie podziękowania dla SolidExpert za niezwykłą życzliwość i cierpliwość dla naszych poczynań.
-

-
Nasze prace pozwoliły potwierdzić założenia projektowe. Uzyskaliśmy pełną kontrolę na układem napędzanym silnikiem elektrycznym w fazie startu, lotu i lądowania - zarówno w trybie manualnym jak i autonomicznym. Kadłuby 'Beczek' po części były wykonane w technologii druku 3D przy użyciu zaawansowanych materiałów. Jak zawsze podczas rozwoju nowych rozwiązań pojawiła się masa wyzwań i niespodzianek. Jednak dzięki niezwykle wytężonej pracy, niezliczonym testom oraz doświadczeniu zespołu, wszystkie one zostały rozwiązane. Wystarczy powiedzieć, że samo opanowanie stabilnego zawisu układu w powietrzu, zajęło wiele długich miesięcy. Jednak największym wyzwaniem było uzyskanie stabilnego startu oraz stabilnego lądowania - faz lotu, który żaden znany nam zespół pracujący nad podobnym urządzeniem dotąd w pełni nie osiągnął. Nasze autorskie rozwiązania są pod tym względem naprawdę nowatorskie.
-

-
Kolejnym etapem rozwoju był napęd spalinowy. Przenosi on nas do zupełnie innej ligi w klasie pojazdów pionowego startu i lądowania. Napęd spalinowy wielokrotnie wydłuża czas lotu jak również udźwig bezzałogowca. Jest to przejście od 'zabawek' do pojazdów użytecznych. Jednocześnie poziom wyzwań i problemów, jakim należało sprostać, był o skale większy niż w przypadku napędu elektrycznego.
-

-
Prace nad projektem w obecnym kształcie zostały zawieszone po wykorzystaniu złożonego budżetu i osiągnięciu pełnej kontroli nad układem w różnych fazach lotu. Dodać trzeba, że projekt był w całości finansowany przez uczestników projektu.
Efekty naszej pracy - wczesny etap rozwoju - link do filmu: Beczka
-
Pracując nad projektem znacząco podnieśliśmy swój poziom wiedzy w dziedzinie sterowania i strojenia systemów autonomicznych, technologi druku 3d, oprogramowania. Przede wszystkim jednak zdobyliśmy bezcenne doświadczenie. przy okazji powstało kilka autorskich stanowisk testowych, które wspomagają i znacząco skracają czas strojenia całego układu. Zdobyta wiedza i doświadczenie przy pracy nad projektem mogą w przyszłości być wykorzystane do dalszego rozwoju urządzenia i zastosowania go w wielu dziedzinach gospodarki. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że kolejne etapy rozwoju będą wymagały zupełnie innych źródeł finansowania.
copyright © Modelarnia Ratuszowa 2009-2023